پروتکل SMTP
آی پی شما :

نویسندگان وبلاگ

بهترین ها

لینک دوستان

» پرتال دانشگاه جامع علمی کاربردی
» پایگاه اطلاع رسانی شهرستان قوچان
» آموزش شبکه
» خودروهای 2014
» هواشناسی قوچان
» آموزش عالی اترک قوچان
» شهرداری قوچان
» داده کاوی و پردازش داده های بورس
» علمی کاربردی یکدانه شرق قوچان
» جی پی اس موتور
» جی پی اس مخفی خودرو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فناوری اطلاعات یکدانه شرق و آدرس it.quchan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





درباره ما


دانشجویان مرکز آموزش علمی کاربردی یکدانه شرق قوچان
ایجاد کننده وبلاگ : رمضانزاده

ابزارها


رمضانزاده
پنج شنبه 21 آذر 1392برچسب:, - 18:21

پست الكترونيكي يكي از مهمترين سرويس هاي اينترنت است كه شباهت زيادي به پست معمولي دارداين سرويس، اتصال غير هم زمان رابراي افراد پديد مي آوردبدين معنا كه افراد هر زمان مايل باشند مي توانند اقدام به ارسال و يا مطالعه ي نامه هاي خود نمايند، بدون اين كه نياز باشد اين اعمال را با زمان و برنامه ريزي ديگران منطبق كنندهنگامي كه يك نامه ي الكترونيكي ارسال مي شود، انتظار اين است كه سرويس دهنده ي پست الكترونيكي، آن نامه را به درستي به مقصدارسال نمايدمراحل ارسال بدون توجه به سخت افزار و نرم افزار و تنها با استفاده از پروتكل هاي انتقال پست الكترونيكي انجام مي شود.

SMTP مهمترين پروتكل انتقال پست الكترونيكي می باشد. پروتكل SMTP مخفف SIMPLE MAIL TRANSFER PROTOCOL  بوده که از اين پروتکل براي ارسال پيام‌هاي الكترونيكيE-mail استفاده می‌شود. . تا قبل از آن از پروتکل UUCP(Unix-to-Unix Copy) براي ارسال پيام‌هاي الكترونيكيE-mail استفاده می‌شد.

اين پروتكل داراي ويژگي هاي بسيار زيادي است كه آن را به يكي از مهمترين پروتكلهاي اينترنت تبديل كرده استاما با اين وجود، اين پروتكل محدوديت هايي از قبيل محدودكردن بدنه ي نامه هاي الكترونيكي به هفت بيت كد اسكي را از زمان گذشته با خود به همراه دارداين محدوديت تا اوايل دهه 1980ميلادي كه انتقال و ارسال نامه هاي الكترونيكي بسيار كم و به ندرت بود، مشكلي ايجاد نمي كرداما امروزه و در عصر رسانه هاي چند منظوره، محدوديت هفت بيت كد اسكي دردسرساز استزيرا نياز دارد كه داد ه هاي مالتي مدياي باينري، قبل از ارسال از طريق  SMTPبه کد اسكي تبديل شوند و پس از انتقال از طريق اين پروتكل از اسكي به باينري برگردانده شوند.

پروتکل smtp به دلیل محدودیت‌هایی در نگهداری نامه‌ها، معمولا با پروتکل‌های POP3 یا (post office protocol3) یا internet message access protocolIMAP) استفاده می‌شود که برای کاربران امکان ذخیره نامه‌ها را روی یک سرور یا دانلود آنها را از سرور فراهم می‌کند. در حقیقت می‌توان گفت، SMTP برای ارسال نامه‌ها و POP3 یا IMAP برای دریافت نامه‌ها به کار می‌روند. به عبارت ساده‌تر، سرور SMTP، مانند وب سرور یک رایانه است که مانند مسیریاب عمل می‌کند. هنگامی که پیام‌های پست الکترونیکی از کاربران را دریافت می‌کند آنها را به گیرندگان مورد نظر می‌فرستند. SMTP فقط به نام کاربری و دامنه نیاز دارد تا مستقیم پیغام را به سمت گیرنده مسیریابی کند و به طور پیشفرض بر روی پورت 25 قرار دارد. البته مدیران سرور برای افزایش امنیت می توانند پورت آن را تغییر دهند.

سناريوي زير عمليات پروتكل SMTP را به تصوير ميكشد:

 

 فرض كنيدclient A ميخواهد يك نامه الكترونيكي ساده را به client B ارسال كند:

  • clientA آدرس پست الكترونيكيclientB را در كارگزار كاربر(  user agent) خود وارد كرده و پس از نوشتن نامه ي الكترونيكي، آن را ارسال  مينمايد.
  • لازم به ذكر است كه كارگزار كاربر (user agent) برنامه اي است كه محيطي را براي نوشتن، خواندن، ارسال و دريافت نامه هاي الكترونيكي فراهم مي كند.
  • clientA (user agent)نامه را در صف نامه هاي سرويس دهنده ي پست الكترونيكي وي قرار مي دهد.
  • سرويس دهنده ي پست الكترونيكيclientA يك اتصال TCP با سرويس دهنده ي پست الكترونيكيclientB ايجاد مي كند.
  • پس از برقراري اتصال TCP نامه يclientA از طريق آن اتصال منتقل ميگردد.
  • نامه ي ارسال شده از طريق سرويس دهنده ي پست الكترونيكي clientB دريافت شده و در فهرست نامه هايclientB قرار مي گيرد.
  • clientB از طريق كارگزار كاربر خود نامه دريافتي را ميخواند.

توجه به اين نكته ضروري است كه پروتكلSMTP براي ارسال نامه هاي الكترونيكي از سرويس دهندگان پست الكترونيكي ميان مبداو مقصد استفاده نمي كند، حتي اگر دو سرويس دهنده ي مذكور در فاصله ي بسيار دوري از يكديگر قرار داشته باشندبه عنوان مثال، اگر سرويس دهنده ي پست الكترونيكيclientA در ایران و سرويس دهنده ي پست الكترونيكيclientB درآلمان باشد، اتصال TCP مستقيما بين ایران و آلمان برقرار مي گردد منظور از اين جمله به طور دقيق تر اين است كه چنانچه سرويس دهنده ي پست الكترونيكيclientB دردسترس نباشد، نامه در سرويس دهنده ي پست الكترونيكيclientAباقي مانده و اين سرويس دهنده سعي در برقراري اتصال مجدد با سرويس دهنده ي باب مي نمايد و نامه به هيچ وجه در سرويس دهندگان پست الكترونيكي مياني قرار نمي گيرد.

 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





آرشیو

پیوندهای روزانه

Online User » وبلاگ دانشجویان روابط عمومی یکدانه شرق قوچان
» شارژ آنلاین سیم کارت
» ساختن وبلاگ
» شماره پیمان کارها
» حمل ته لنجی با ضمانت از دبی
» خرید از چین
» قلاده اموزشی ضد پارس سگ
» الوقلیون

[ همه لینک ها ]

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 209
بازدید کل : 5974
تعداد مطالب : 75
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1